Projekt MČ Praha 22 Místní akční plán rozvoje vzdělávání IV má za sebou první rok fungování. Od prosince 2023 je cílem tohoto návazného projektu pokračovat a rozvíjet nastavené platformy spolupráce v oblasti vzdělávání na území SO Prahy 22.
Po celý loňský rok 2024 se tak, v rámci projektu MAP IV, pokračovalo v setkávání, sdílení a komunikaci mezi MČ Praha 22 jako zřizovatelem, základními a mateřskými školami, organizacemi, poskytujícími neformální vzdělávání a dalšími subjekty.
MAP IV byl v roce 2024 také především o skutečné realizaci konkrétních aktivit, které byly naplánovány na základě zjištěných potřeb ze strany základních a mateřských škol, i ze strany rodičů dětí, které naše školy a školky navštěvují.
Jaké aktivity byly například v roce 2024, v rámci MAPu IV realizovány?
Jednalo se o širokou škálu aktivit, které reflektovaly aktuální témata a potřeby v oblasti vzdělávání v Praze 22: podpora ředitelů, vedoucích pracovníků, učitelů lídrů i pedagogických a nepedagogických pracovníků, edukace, osvěta a konkrétní podpora v oblasti wellbeingu, školní zralosti, mezigenerační solidaritě i v oblasti prevence rizikového chování.
V rámci jedné z klíčových aktivit projektu, kterým je Vnitřní hodnocení (evaluace), proběhlo v roce 2024 vstupní mapování projektu.
Vstupní mapování v roce 2024 zahrnovalo jednak osobní individuální a skupinové rozhovory a pak také dotazníkové šetření, které bylo v on-line formě a bylo určeno všem aktérům projektu. Vyjádřit se zde mohli zástupci zřizovatele, zástupci základních i mateřských škol (pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci) a také rodiče dětí, navštěvujících základní a mateřské školy na území SO Prahy 22.
Co vstupní a průběžné šetření ukázalo?
Za nejvíce přínosné aktivity a potřeby v oblasti vzdělávání byly respondenty určeny tyto:
- Rozvoj digitální gramotnosti
- Workshopy pro vedení škol a třídní učitele se zaměřením na psychohygienu
- Tematicky ucelené akce, zaměřené na školní zralost
- Podpora finanční gramotnosti
- Poradenské dny pro učitele
Respondenti od realizovaných aktivit očekávají především nové informace a podněty, nové dovednosti v digitálním světě, větší propojenost mezi školami a také podporu osobního růstu (u pedagogů i dětí/žáků).
Z rozhovorů, dotazníkového šetření i diskuzí z kulatých stolů ke školství vyplynula potřeba intenzivní/kvalitní komunikace v průběhu celého školního roku a také potřeba věnovat se opakovaně aktuálním tématům společnosti. Jaká témata to, dle respondentů, jsou? Například „Držet krok“ v oblasti moderních technologií, digitalizace a sledovat/využívat trendy ve vzdělávání, dále se objevovalo téma inkluze, psychická a fyzická odolnost, šikana dětí a pedagogů, wellbeing a psychohygiena.
Aktivity, realizované v roce 2024 byly hodnoceny ze strany účastníků jako smysluplné a užitečné, oceňovány byly především příklady dobré praxe, které součástí realizovaných workshopů/seminářů.
I v letošním roce MAP IV pokračuje ve svých aktivitách, sledujte webové stránky či facebook MAPu IV MČ Praha 22.
Mgr. Kateřina Kaňoková
Evaluátorka projektu MAP IV