MAP IV v Praze 22 má za sebou první rok fungování

Projekt MČ Praha 22 Místní akční plán rozvoje vzdělávání IV má za sebou první rok fungování. Od prosince 2023 je cílem tohoto návazného projektu pokračovat a rozvíjet nastavené platformy spolupráce v oblasti vzdělávání na území SO Prahy 22.

Po celý loňský rok 2024 se tak, v rámci projektu MAP IV, pokračovalo v setkávání, sdílení a komunikaci mezi MČ Praha 22 jako zřizovatelem, základními a mateřskými školami, organizacemi, poskytujícími neformální vzdělávání a dalšími subjekty.

MAP IV byl v roce 2024 také především o skutečné realizaci konkrétních aktivit, které byly naplánovány na základě zjištěných potřeb ze strany základních a mateřských škol, i ze strany rodičů dětí, které naše školy a školky navštěvují.

Jaké aktivity byly například v roce 2024, v rámci MAPu IV realizovány?

Jednalo se o širokou škálu aktivit, které reflektovaly aktuální témata a potřeby v oblasti vzdělávání v Praze 22: podpora ředitelů, vedoucích pracovníků, učitelů lídrů i pedagogických a nepedagogických pracovníků, edukace, osvěta a konkrétní podpora v oblasti wellbeingu, školní zralosti, mezigenerační solidaritě i v oblasti prevence rizikového chování.

V rámci jedné z klíčových aktivit projektu, kterým je Vnitřní hodnocení (evaluace), proběhlo v roce  2024 vstupní mapování projektu.

Vstupní mapování v roce 2024 zahrnovalo jednak osobní individuální a skupinové rozhovory a pak také dotazníkové  šetření, které bylo v on-line formě a bylo určeno všem aktérům projektu. Vyjádřit se zde mohli zástupci zřizovatele, zástupci základních i mateřských škol (pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci) a také rodiče dětí, navštěvujících základní a mateřské školy na území SO Prahy 22.

Co vstupní a průběžné šetření ukázalo?

Za nejvíce přínosné aktivity a potřeby v oblasti vzdělávání byly respondenty určeny tyto:

  • Rozvoj digitální gramotnosti
  • Workshopy pro vedení škol a třídní učitele se zaměřením na psychohygienu
  • Tematicky ucelené akce, zaměřené na školní zralost
  • Podpora finanční gramotnosti
  • Poradenské dny pro učitele

Respondenti od realizovaných aktivit očekávají především nové informace a podněty, nové dovednosti v digitálním světě, větší propojenost mezi školami a také podporu osobního růstu (u pedagogů i dětí/žáků).

Z rozhovorů, dotazníkového šetření i diskuzí z kulatých stolů ke školství vyplynula potřeba intenzivní/kvalitní komunikace v průběhu celého školního roku a také potřeba věnovat se opakovaně aktuálním tématům společnosti. Jaká témata to, dle respondentů, jsou? Například „Držet krok“ v oblasti moderních technologií, digitalizace a sledovat/využívat trendy ve vzdělávání, dále se objevovalo téma inkluze, psychická a fyzická odolnost, šikana dětí a pedagogů, wellbeing a psychohygiena.

Aktivity, realizované v roce 2024 byly hodnoceny ze strany účastníků jako smysluplné  a užitečné, oceňovány byly především příklady dobré praxe, které součástí realizovaných workshopů/seminářů.

I v letošním roce MAP IV pokračuje ve svých aktivitách, sledujte webové stránky či facebook MAPu IV MČ Praha 22.

Mgr. Kateřina Kaňoková

Evaluátorka projektu MAP IV